Pachetul Rutier și impactul măsurilor legislative asupra statelor membre

În această după-amiază am participat la emisiunea BeEU a Antenei 3, moderată de jurnalista Sabina Iosub din platourile de filmare din cadrul Parlamentului European din Bruxelles. Tema principală a discuției, la care a participat și eurodeputatatul olandez Wim van de Camp, colegul meu din Comisia pentru Transporturi și Coordonatorul Grupului EPP pentru transporturi, a fost Pachetul Rutier și impactul măsurilor legislative cuprinse în acesta asupra statelor membre, în special asupra celor din est.

Din perspectiva de europarlamentar român, membru în Comisia pentru Transporturi, am subliniat faptul că Pachetul Rutier poate reprezenta un pas înainte pentru crearea unui sistem de transport rutier funcțional și cu adevărat european, mai ales în contextul în care unele state membre au interpretat și aplicat diferit directivele și regulamentele europene. Cu toate acestea însă – și în ciuda intențiilor exprimate de Comisia Europeană – mi se pare îngrijorător că unele dintre propunerile pachetului nu numai că afectează negativ transportatorii europeni, în special din est, dar contravin totodată și principiilor de funcționare a pieței unice. Limitarea cabotajului sau aducerea transporturilor sub incidența Directivei pentru Detașarea Lucrătorilor lovește direct în avantajul competitiv al țărilor precum România, având chiar riscul de a scoate cu totul companiile estice de pe piața europeană.

Ceea ce am încercat să transmit și de această dată este că țările din est nu trebuie pedepsite pentru ceea ce nu este altceva decât un avantaj competitiv datorat condițiilor economice. Îmi doresc ca lucrătorii români să fie plătiți bine, dar nu cu prețul închiderii companiilor care le oferă locurile de muncă.

Convingerea mea este că lucrul la Pachetul Rutier trebuie să se desfășoare punând toate statele membre pe picior de egalitate, dar și în spiritul libertăților înscrise în tratatele de funcționare ale Uniunii Europene. Dacă prioritatea noastră este cu adevărat consolidarea pieței unice, atunci soluțiile sunt clare, iar orice tentativă de a bloca acțiunile de transport internațional și de cabotaj vor părea anacronice și contraproductive.

În asentimentul meu, colegul meu Wim van de Camp a subliniat nevoia de a găsi un echilibru între îmbunătățirea condițiilor de lucru – sau de odihnă – pentru șoferi și menținerea liberului acces pe piață pentru toți transportatorii. În acest sens, deputatul olandez a adus în discuție lipsa hotelurilor și a parcărilor securizate de-a lungul autostrăzilor din Europa, ceea ce va face extrem de dificilă implementarea cerinței Comisiei Europene de a nu mai permite șoferilor să doarmă în cabinele camioanelor.