Claudia Țapardel: eveniment organizat la Bruxelles alături de Organizația Mondială a Turismului privind impactul platformelor online asupra turismului

Europarlamentarul Claudia Țapardel (S&D, PSD), alături de Organizația Mondială a Turismului (UNWTO) și platforma digitală Tripadvisor au organizat, miercuri, la Bruxelles, evenimentul „Online reviews: helping travellers and boosting European tourism”, conferința ce a avut ca scop discutarea impactului pe care îl au platformele online asupra turismului din Europa, precum și prezentarea unor recomandări realizate de UNWTO pentru a asigura protecția consumatorilor europeni și veridicitatea informației publicate în mediul on-line.

”Platformele online reprezintă viitorul turismului la nivel global, dar pentru a avea condiții echitabile pentru toți participanții din acest sector și o experiență plăcută pentru turiști avem nevoie de transparență,” a declarat Claudia Țapardel în cadrul evenimentului găzduit de reprezentența regiunii spaniole Andalusia.

”Această transparență începe prin crearea unor mecanisme care asigură un comportament responsabil al tuturor celor care vând, promovează sau achiziționează un serviciu on-line. Având în vedere că platformele digitale se transformă în sursa principală de informație pentru milioane de turiști, consider că este important ca Uniunea Europeană, în parteneriat cu alte organizații din domeniu, să sprijine crearea a unui mediu on-line bazat pe încredere și pe reguli clare și care deține instrumentele de identificare și sancționare a neregulilor. Ceea ce ne dorim este ca turiștii europeni să beneficieze de servicii cât mai variate, pe care le pot compara și apoi evalua în mod onest. Reiterez cu această ocazie și faptul că avem nevoie la nivel european de o strategie pentru turism, care să înglobeze obiectivele de dezvoltare a tuturor statelor membre, inclusiv în ceea ce privește digitalizarea”, a mai punctat Țapardel.

Ghidurile de bune practici, primul pas către o abordare unitară a platformelor on-line

Ca urmare a emergenței rapide a platformelor on-line, dar și pentru a asigura standarde înalte de protecție pentru consumatori, Organizația Mondială a Turismului a realizat un set de recomandări aplicabile atât pentru cetățeni, cât și pentru platforme și operatorii turistici.

”Scopul recomandărilor elaborate de UNWTO este aducerea în prim plan a provocărilor pe care le aduce digitalizarea, dar și promovarea unui comportament responsabil în mediul on-line,” a explicat Marcio Favilla Lucca de Paula, Directorul Executiv al UNWTO. „Fie că vorbim de companii care vând servicii, de platformele care intermediază sau de turiști care achiziționează pachete și apoi le evaluează on-line, aceste recomandări reprezintă un prim pas către o abordare unitară a provocărilor survenite în urma procesului de digitalizare, în special în ceea ce privește acuratețea informației și rezolvarea disputelor.

Din partea Comisiei Europene, Veronica Mandredi, Șeful Unității pentru Protecția Consumatorilor din cadrul DG JUST, a explicat viziunea executivului european în ceea ce privește protecția cetățenilor europeni care achiziționează servicii on-line și consolidarea, în paralel, a pieței unice în epoca digitală.

”Legislația europeană pentru protecția consumatorului este una dintre cele mai avansate la nivel mondial, iar Comisia Europeană este atentă la schimbările care survin în urma digitalizării tocmai pentru a putea menține standarde înalte. În acest sens, lucrăm la ghiduri care să ajute cetățenii, platformele și cei care oferă servicii on-line să fie permanent informați cu privire la drepturile și obligațiile pe care le au în spațiul virtual. Din păcate, există prea multe cazuri în care un consumator nu știe cui să se adreseze în cazul cumpărării unui serviciu turistic nesatisfăcător sau în care un hotel primește evaluări negative anonime sau din partea concurenței. Ne dorim ca în următoarele luni să completăm recomandările UNWTO cu unele realizate de Comisie în urma consultărilor extinse cu stakeholderii europeni”, a declarat și reprezentantul Comisiei Europene.